Jakie problemy ma uczeń z dysfunkcją wzroku?

Jak wiadomo, dzieci niewidome mają dziś do dyspozycji wiele udogodnień, dzięki którym mogą dość sprawnie funkcjonować – w tym także skutecznie się uczyć („czytają” dotykając specjalnego alfabetu, do ich potrzeb dostosowane są szkoły specjalne, a ostatnio także coraz więcej powszechnych ośrodków naukowych). Dzieci słabowidzące są o tyle w trudniejszej sytuacji, że nie należą w pełni do żadnej z kategorii – są traktowane albo jak kaleki, albo jako osoby zdrowe, ale z poważną wadą wzroku. Oczywiście mogą uczyć się w szkole ogólnej, rodzice powinni jednak wcześniej upewnić się, że dana placówka oferuje takim uczniom odpowiednią opiekę. Lekka niepełnosprawność wzroku nie wpływa co prawda na rozwój umysłowy dziecka, ale komplikuje jego życie psychiczne. Problemy z szybkim i właściwym interpretowaniem niektórych bodźców mogą sprawiać, że uczeń czuje się wyobcowany w środowisku klasy i kolegów: łatwo się irytuje i zniechęca, odczuwa lęk i zazdrość w kontaktach z rówieśnikami. Dziecku z dysfunkcją wzroku należy zapewnić opiekę psychologiczną: trzeba pracować nad rozwijaniem jego zdolności komunikacji z innymi, a także pozytywnego myślenia o nim samym. Edukacja takiego ucznia będzie owocna, jeżeli będzie odbywać się w życzliwej mu atmosferze. Paradoksalnie, dzieci słabowidzące potrzebują większego wsparcia ze strony bliskich i pedagogów, niż niewidome.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.